2017/18
25542 - Philosophy of Modern Art
Optional
5.5. Bibliography and recommended resources
MINIMAL
AAVV. Carl André. Escultura como lugar 1958-2010. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2015.
AAVV. Minimalism. Phaidon, 2010.
AAVV. Minimal Art. Koldo Mitxelena Kulturunea Diputación Foral de Guipúzcoa, 1996.
MARCHAN FIZ, Simón. La historia del cubo: minimal art y fenomenología, Bilbao Rekalde, 1994
PEREZ CARREÑO, Francisca. Arte Minimal, Objeto y Sentido. Antonio Machado, 2003.
POP
AAVV. Richard Hamilton. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2014.
AAVV. International Pop. Walker Art Center, 2015
AAVV. Reading Andy Warhol. Gerd Hatje Cantz, 2013.
AAVV. The Factory. Edit La Fábrica, 2012.
DANTO, Arthur C. Andy Warhol. Edit Paidós, 2011.
FLUXUS
Brecht, George. Chance-Imagery, Something Else Press, 1966, http://www.ubu.com/historical/gb/index.html
Cardew Cornelius (ED.). Scratch Music, Latimer New Dimensions, 1972.
CORNER, P., KNOWLES A., PATTERSON, B, SCHMIDT, T. The Four Suite, Nueva York, Something Else Press, 1965.
FILLIOU, Robert. Ample food for stupid thought, Nueva York, Something Else Press, 1965.
HIGGINGS, DICK. A Dialectic of Centuries: Notes Toward a Theory of the New Arts, Paperback, 1999.
HIGGINGS, DICK. Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia (Studies in Writing & Rhetoric), Southern Illinois University Press, 1983
Johnson, Tom. Self-Similar Melodies, Editions 75, 1996.
KAGEL, Mauricio. Theatrum Instrumentorum, Colonia, Kölnischer Kunstverein, 1975.
YOUNG, La Monte. Selected Writings, Munich, Heiner Friedrich Gallery, 1969.
MACIUNAS, George. Flux Paper Events, Berlín, Hundertmark, 1976.
ONO, YOKO. Grapefruit. Tokio: Munternaum Press, 1964.
https://monoskop.org/images/8/83/Ono_Yoko_Pomelo_Un_libro_de_instrucciones_de_Yoko_Ono.pdf
PAIK, Nam June. Werke 1946-1976. Musik-Fluxus-Video, Colonia, Kölnischer Kunstvereim, 1977.
VOSTELL, Wolf. Happening und Leben, Berlín, Werk, 1970.
Zaj. A Zaj Sampler, Something Else Press, 1967, http://www.ubu.com/historical/zaj/index.html
CONCEPTUAL
Anthology of Conceptual Writing. Craig Douglas Dworkin (ed), http://www.ubu.com/concept/
Art after Conceptual Art, Alexander Alberro and Sabeth Buchmann, MIT Press, 2006.
Asher, Michael. Writings 1973-1983 on Works 1969-1979, Benjamin H.D. Buchloh (ed), The Press of the Nova Scotia College of Art and Design, The Museum of Contemporary Art Los Angeles, 1983.
Bochner, Mel. Solar System & Rest Rooms: Writings and Interviews, 1965-2006, MIT Press, 2008.
Conceptual Art: a Critical Anthology. Alexander Alberro and Blake Stimson (ed), MIT Press, 1999.
Flynt, Henry. Essay: Concept Art, 1961, http://www.henryflynt.org/aesthetics/conart.html
Godfrey, Tony. Conceptual Art (Art and Ideas), Phaidon Press, 1998
GRAHAM, DAN. Rock Mi Religión. Alias, 2008.
LeWitt, SOL. Paragraphs on Conceptual Art, Artforum Vol.5, no. 10, Summer 1967
Lippard, Lucy / Krauss, Rosalind. Sol LeWitt. Gross Beatrice (ed), JRP|Ringier, 2013.
NAUMAN, BRUCE. The True Artist. Phaidon, 2014.
HERNANDEZ NAVARRO, MIGUEL A. Robert Morris, Edit. Nerea, 2010.
AAVV. Martha Rosler: sur/sous/sous le pavé. Presses Universitaires de Rennes, 2006.
PA. John Baldessari. JRP|Ringier, 2012.
PAZ, OCTAVIO. Apariencia Desnuda. La obra de Marcel Duchamp. Alianza Edit. 2003
LAND ART
CARERI, FRANCESCO. Walkscapes: el andar como práctica artística. Gustavo Gili, 2013.
Chatwin, Bruce. The Songlines. New York:Penguin, 1987.
Debord, Guy. Situationist International Anthology. ed. and trans. Ken Knabb. Berkeley: Bureau of Public Secrets, 2006.
SMITHSON, ROBERT. Selección de Escritos. Alas, 2011.
Thoreau, Henry David. Walking. Essays: English and American. Vol. XXVIII. The Harvard Classics. New York: P.F. Collier & Son, 1909–14.
Walser, Robert. The Walk Selected Stories. New York: The New York Review of Books, 1982
PERFORMANCE
ART, LIES AND VIDEOTAPE: EXPOSING PERFORMANCE. London: Tate publishing, 2004.
AZNAR ALAMAZAN, SAGRARIO. El Arte de Acción. Hondarribia: Nerea, 2000.
BODENMANN-RITTER, CLARA. Joseph Beuys: cada hombre, un artista. Madrid: Antonio Machado, 1998.
BEUYS, JOSEPH. Joseph Beuys. Ensayos y entrevistas. Síntesis, 2006.
DANTO, ARTHUR C. El Cuerpo, el problema del cuerpo: selección de ensayos. Madrid: Síntesis, 2003.
GOLDBERG, ROSE LEE. Performance: Live art since 60s. London: Thames & Hudson, 1998.
GOLBERG, ROSE LEE. Performance Art. Barcelona: Ed. Destino S:A, 1996.
JONES, AMELIA. El Cuerpo del Artista. London: Ed. Tracey Warr, Phaidon, 2006.
JONES, AMELIA y STEPHENSON, ANDREW. Performing the body / performing the text. London, New York: Routledge, 1999.
KAPROW, Allan. Assemblages, Environments, Happenings, Nueva York, Harry N. Abrams, 1966.
LEBEL, Jean Jacques. El happening, Buenos Aires, Nueva Visión, 1966.
Petersens, M. A. Explosion!, painting as action. London: Koenig Books, 2012.
RANCIERE, JACQUES. El Espectador Emancipado. Ellago, 2010.
SCHIMMEL, PAUL (ED.). Campos de acción: entre el performance y el objeto. Vol. 1. Aliias, 2012
VITO ACCONCI: Diary of a Body 1969 -1973. Edit. Gregory Volk, Ricciardi, Charta, 2006.
ARTE SONORO
ARIZA, JAVIER Las imágenes del sonido: una lectura plurisensorial en el arte del S.XX. Universidad de Castilla-La Mancha. Cuenca, 2003
Diederichsen, Diedrich. Argument Son (De Britney Spears à Helmut Lachenmann: crituque électro-acoustique de la société). Edit, JRP|Ringier et Les presses du réel, 2007.
Cage, John. Silence: Lectures and Writings, Wesleyan, 1961.
CAGE, JOHN / CHARLES, DANIEL. Para los Pájaros. Alias, 2010.
Kahn, Douglas. Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts, MIT Press, 2001.
Labelle, Brandon. Background Noise: Perspectives on Sound Art, Continuum, 2006.
LA EXPOSICIÓN INVISIBLE. MARCO Museo de Arte Contemporáneo de Vigo, 2007.
LICHT, ALAN Sound Art. Beyond Music, Between Categories. Edit Rizzoli. 2007
SCHAFER, MURRAY The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World, NY, 1997
Lucier, Alvin. Reflections. Interview, Scores, Writings 1965-1994, MusikTexte, 2005.
Nyman, Michael. Experimental Music: Cage and Beyond, Cambridge University Press, 1999.
SONIC BOOM: the art of sound. Hayward Gallery, 2000.
SONIC PROCESS; une nouvelle géographie des sons. Centre Pompidou, París, 2003.
Soundings. A contemporary Score. Museum of Modern Art MOMA NY, 2013
THE KILLING MACHINE y otras historias, 1995-2007. Janet Cardiff & George Bures Miller. MACBA, Barcelona, 2007.
VVAA. A BRIEF HISTORY OF NEW MUSIC. Edit. Hans Ulrich Obrist, JRP|Ringier et Les presses du réel, 2015.
NUEVAS DRAMATURGIAS
ARTAUD, ANTONIN: El teatro y su doble, Edhasa, Barcelona, 1996.
BUITRAGO, ANA (ED.). Arquitecturas de la mirada. Centro Coreográfico Galego, Mercat de les flors, Institut del teatre, Universidad de Alcalá, 2009.
CABAÑAS, KAIRA C. (ED.). Espectros de Artaud. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2012.
COLLADO, ESPERANZA. Paracinema. La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Trama Edit. 2012
CORNAGO, OSCAR. Éticas del cuerpo. Juan Domínguez, Marta Galán, Fernando Renjifo, Fundamentos, Madrid, 2008.
DE NAVERÁN, ISABEL (ED.). Hacer Historia, Reflexiones desde la práctica de la danza. Cuerpo de Letra (Mercat de les Flors, CCG,IT) Barcelona, 2010
GRENIER, CATHERINE. La revanche des émotions. Editions du Seuil, 2008.
La estética de la transgresión. Revisiones críticas del teatro de vanguardia. Ballesteros González, Antonio / Vilvandre de Sousa, Cécile (coords.), Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2000.
LUCINDA CHILDS: Temps-danse. Centre National de la Danse, 2013.
Liddell, Angélica: La casa de la fuerza. te haré invencible con mi derrota, La uña rota, Madrid, 2011.
Duarte, Ignasi / Bernat, Roger (eds.), Querido público. El espectador ante la participación: jugadores, usuarios, prosumers y fans. Centro Párraga, Cendeac y Elèctrica Produccions, Murcia, 2009.
PEREZ ROYO, VICTORIA. ¡A Bailar a la Calle!, Danza Contemporánea, Espacio Público y Arquitectura.Edit. Universidad de Salamanca. 2009
Repensar la dramaturgia: Errancia y transformación. Bellisco, Manuel / Écija, Amparo / Cifuentes, María José (eds.), Cendeac, Murcia, 2011.
Sánchez, José A. Artes de la escena y de la acción en España: 1978-2002, Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha, Cuenca, 2006.
Sánchez, José A. Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Toma, Ediciones y Producciones Escénicas y Cinematográficas, A.C., México, 2012
MUSEO Y CRÍTICA INSTITUCIONAL
ANDREA FRASER: De la Crítica Institucional a la Institución de la Crítica. edit. Cuauhtémoc Medina y Andrea Fraser, MACBA/Siglo XXI, 2016.
A Brief History of Curating. Edit. Hans Ulrich Obrist, JRP|Ringier et Les presses du réel, 2012.
BEZZOLA, TOBIA. Harald Szeemann: Individual Methodology, JRP|Ringier, 2008
Hoffman, Jens. The Curatorialization of Institutional Crique, ed. John Welchman, JRP|Ringier, 2006
MUSEUM FOR THE FUTURE. Edit Cristina Bechtler / Dora Imhof, JRP|Ringier et Les presses du réel, 2014.
Manem, Martí. Salir de la exposición (si es que alguna vez habíamos entrado), ed. Consonni, 2012
O’Doherty, Brian. Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space, University of California Press, 2000. Dentro del Cubo blanco. La ideología del espacio expositivo, Cendeac, 2011
O’Neill, Paul. Curating Subjects. De Appel, 2007.
VV.AA. La exposición como dispositivo, colección Impasse 8. ed. Centre d’Art La Panera Lleida, 2008.
RECURSOS DE INTERNET
http://www.ubu.com/
http://www.nonvisualobjects.com/
http://aaaaarg.fail/
https://monoskop.org/Monoskop
http://artesescenicas.uclm.es/
https://www.uclm.es/artesonoro/